Już nie trzeba osobiście udawać się do urzędu, aby zgłosić zbycie lub nabycie samochodu. Można bowiem to zrobić w pełni zdalnie, korzystając z rządowego narzędzie do zgłaszania faktu kupna, sprzedaży lub darowizny konkretnego pojazdu mechanicznego. Jak tego dokonać? Należy wejść na stronę, udostępnioną przez portal gov.pl i podążać za poszczególnymi instrukcjami. W niniejszym poradniku radzimy, jak przebrnąć przez ten proces krok po kroku i zgłosić np. sprzedaż pojazdu bez wychodzenia z mieszkania.
Ustawowym obowiązkiem nowego właściciela pojazdu jest zgłoszenie tego faktu do odpowiedniej instytucji. Dzięki nowym rozwiązaniom informatycznym, można to bez problemu zrobić poprzez logowanie się do systemu, udostępnionego przez stronę gov.pl. Należy mieć na uwadze fakt, iż za niedopełnienie tego obowiązku grozi wysoka kara finansowa, która będzie musiała zostać zapłacona przez nowego nabywcę. Zbycie może zgłosić także poprzedni właściciel samochodu – obowiązują wtedy takie same zasady. Jak zatem wygląda to w praktyce?
Przykład: właściciel starego samochodu Opel Corsa sprzedaje pojazd, a nowym właścicielem zostaje firma Skup Aut Poznań. Na nowym właścicielu spoczywa obowiązek zgłoszenia tego faktu – jeśli tego nie zrobi, zapłaci karę w wysokości od 200 do nawet 1000 złotych.
Co warto przygotować przed procesem zgłaszania zbycia lub nabycia pojazdu? Najlepiej posiadać dowód rejestracyjny, w którym to zawarto wiele cennych informacji, przydatnych do swobodnego przejścia przez cały proces. Najważniejszymi danymi są: marka pojazdu, jego typ, model auta – dostępne w części oznaczonej literą D. Kolejne wymagane dane dotyczą numeru VIN – widniejącego m.in. w sekcji E dowodu rejestracyjnego. Oprócz informacji technicznych, należy posiadać także skonkretyzowane dane zbywcy pojazdu oraz wydrukowany dokument, potwierdzający zawarcie transakcji. Może być to także skan dokumentu – ważne, aby była to np. umowa kupna-sprzedaży lub umowa darowizny samochodu.
Sprzedaż pojazdu musi zostać zgłoszona do odpowiedniego urzędu w czasie nie dłuższym, niż miesiąc. Kupujący ma 30 dni kalendarzowych, od momentu zakupienia pojazdu, na zgłoszeniu tego faktu organom. Dotychczas było to 180 dni, jednakże przepis przestał obowiązywać wraz z upływem 2020 roku. Wyjątkiem, uprawniającym kupującego do skorzystania z wydłużonego okresu zgłoszeniowego, jest sytuacja, w której nabył on samochód jeszcze w roku poprzednim.
Wniosek wysyłany zostaje bezpośrednio do urzędu właściwego dla miejsca zamieszkania. Istnieją trzy możliwości. Jeśli kupujący zamieszkuje miasto na prawach powiatu, wniosek powinien zostać przesłany do urzędu miasta. Jeśli jest to mieszkaniec miasta stołecznego Warszawa – wniosek trafia do konkretnego urzędu dzielnicy. W każdym innym przypadku dokumenty rozpatruje właściwe starostwo powiatowe. Warto pamiętać, iż internetowa usługa zgłaszania zbycia lub nabycia pojazdu jest całkowicie darmowa i nie podlega dodatkowym opłatom.
Pierwszym krokiem jest przygotowanie skanu dokumentu, czyli np. umowy zawartej pomiędzy kupującym a sprzedającym. Następnie należy kliknąć w sekcję „wyślij zgłoszenie„. Przenosi ona na kolejną podstronę, tym razem w celu zalogowania do platformy. Zalogować można się na wiele sposobów – najprostszym rozwiązaniem jest skorzystanie z profilu zaufanego. Następnym krokiem jest wpisanie danych pojazdu, wobec czego przyda się do tego celu pomoc w postaci dowodu rejestracyjnego. W kolejnej sekcji uzupełniamy datę nabycia pojazdu. Sprawdzamy wszystkie wprowadzone dane pod kątem prawidłowości. Jeśli się zgadzają, wypełniamy kolejne rubryki – tym razem dotyczące danych osobowych zbywcy. Aby zgłoszenie mogło być rozpatrzone przez urząd, należy zawrzeć w załączniku skan dokumentu potwierdzającego nabycie/otrzymanie w darowiźnie pojazdu. Zanim zgłoszenie zostanie wysłane, należy wybrać właściwy urząd, zgodny z miejscem zamieszkania nabywcy. Po ponownym sprawdzeniu wszystkich wpisanych informacji, sekcję należy potwierdzić za pomocą podpisu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego. Następnie klikamy „wyślij” i to wszystko. Po ukazaniu się potwierdzenia zyskujemy pewność, że formularz został poprawnie wysłany.
Pierwszym etapem zgłaszania jest, podobnie jak w poprzednim przypadku, przygotowanie właściwych dokumentów potwierdzających zbycie pojazdu rejestrowanego. Następnie przechodzimy do sekcji „wyślij zgłoszenie„. Strona przekierowuje nas na portal login.gov.pl, gdzie istnieje możliwość skorzystania z opcji logowania. Po wybraniu właściwego sposobu logowania, powinniśmy ujrzeć sekcję „Mój pojazd”, w której widnieją wszystkie zarejestrowane urzędowo pojazdy. Następnie klikamy w odnośnik „Zgłoś zbycie pojazdu”. Jeśli samochód należy do kilku osób, musimy uzyskać zgodę innych właścicieli. Po uzyskaniu takiej gwarancji możemy zaznaczyć oświadczenie, iż działamy pełnoprawnie i za zgodą wszystkich osób zainteresowanych. W kolejnej sekcji wpisujemy datę zbycia pojazdu oraz analizujemy swoje dane pod kątem prawidłowości. Następny krok to wpisanie danych nabywcy pojazdu. Kolejno wybieramy właściwy urząd, do którego wpłynie wniosek o zbyciu pojazdu. Po analizie poprawności danych, podpisujemy wniosek za pomocą podpisu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego. Klikamy w sekcję wyślij, a po ujrzeniu komunikatu „wysłane” możemy zamknąć przeglądarkę internetową.
Tak. Zbycie pojazdu niezarejestrowanego zgłasza dotychczasowy właściciel pojazdu, który na przykład sprzedał pojazd albo darował go innej osobie. Niedopilnowanie tego obowiązku wiąże się z możliwością nałożenia kary – od 200 do 1000 złotych. Poradnik „krok po kroku” dotyczący zbywania samochodu niezarejestrowanego jest niemalze taki sam, jak w przypadku zbywania pojazdu zarejestrowanego. Także i w tym przypadku trzeba przygotować szereg dokumentów oraz podążać za wskazówkami, udostępnionymi przez stronę rządową login.gov.pl.
Zgłoszenie tego faktu będzie widoczne w każdym przypadku na osobistym profilu ePUAP. Zgłaszający nie dostaje dodatkowego pisma, ani jakiegokolwiek innego potwierdzenia, np. wysyłanego pocztą tradycyjną.
Przed obowiązkiem zgłaszania stają wszyscy nabywcy/zbywcy, którzy zawierają umowę kupna-sprzedaży bądź umowy o darowiźnie pojazdu. Nawet jeśli sprzedajemy samochód innemu podmiotowi, np. kupującym jest firma o nazwie Skup Aut Poznań, to wciąż możemy ten fakt zgłosić za pośrednictwem Internetu. sprzedaż pojazdu czy jego kupno, zgłaszane online, jest znacznie łatwiejszym wyjściem, niż pójście do urzędu. W obecnych uwarunkowaniach wiele placówek działa w okrojonej formie, zatem czas oczekiwania w kolejkach może się znacznie wydłużać. Korzystając z formy internetowej oszczędzamy nerwy, czas i pieniądze, które wydalibyśmy na miejskie parkometry czy bilety komunikacyjne.
Poradnik został przygotowany we współpracy z firmą prowadzącą Skup Aut Poznań, realizującą profesjonalne usługi związane ze skupowaniem samochodów osobowych na terytorium województwa Wielkopolskiego. Więcej informacji dostępnych pod poniższym linkiem.